Wady stóp stanowią ponad 50% wad postawy.

• Stopy stanowią fragment postawy ciała zarówno w jego statyce,           jak i dynamice.
  • Stabilizacja stopy gwarantuje prawidłowy chód, co ma istotny wpływ    na stan stawów kolanowych, biodrowych oraz kręgosłupa, co jest szczególnie ważne w okresie wzrostowym człowieka.
  • Wady postawy mogą być i nader często są następstwem wad stóp.

Wady stóp u dzieci spowodowane są następstwem istnienia rozbieżności pomiędzy szybkim tempem rozwoju kośćca a znacznie wolniejszym przyrostem masy mięśniowej, a zwłaszcza jej siły. Do tego dochodzą rozmaite przeciążenia, spowodowane na przykład otyłością małych dzieci. Często do powstawania wad przyczyniają się sami rodzice, którzy zbyt wcześnie pionizują dziecko z pominięciem etapu raczkowania.

Czasami mamy do czynienia z błędną interpretacją zachowań dziecka –

np. bagatelizowanie wyciągniętych rąk do opiekuna, co zazwyczaj obrazuje zmęczenie dziecka i niechęć do spacerów.

Do najczęściej spotykanych u dzieci wad stóp należą:

• stopa płaska
  • stopa płasko koślawa
  • stopa szpotawa
  • stopa wydrążona

Płaskostopiem nazywamy brak lub obniżenie sklepienia podłużnego stopy, które może powodować dolegliwości odczuwane w stopach, oraz wpływać niekorzystnie na inne części kośćca.

Przyczyny.

Prawidłowo zbudowana stopa jest wysklepiona i ma kształt płytkiej kopuły otwartej od strony przyśrodkowej, co pozwa-la na równomierne rozłożenie ciężaru ciała na różne punkty pod-parcia. W płaskostopiu łuki sklepienia stopy mają mniejszą wysokość niż normalnie albo nie mają ich wcale, co powoduje, że pięta odchyla się nieco w bok. Płaskostopie może być następstwem różnych zaburzeń i zmian chorobowych, ale w większości przypadków jego przyczyną jest nadmierna wiotkość wiązadeł stopy, zależna od uwarunkowań genetycznych. Możliwe są także inne przyczyny – zmiany kości i stawów stopy, nienormalna słabość mięśni podudzi i stóp, a u dorosłych nadwaga.

Następstwa.

W większości przypadków płaskostopie jest obustronne i powstaje w dzieciństwie, wskutek wyraźnego osłabienia wiązadeł lub mięśni stóp. Początkowo deformacja stóp jest słabo zaznaczona i może pozostać niezauważona, ponieważ zwykle nie daje dolegliwości, poza bólami po dłuższym staniu czy chodzeniu. W początkowym okresie można rozwiązać problem metodą wzmacniania mięśni stóp.

Ortopedzi podkreślają, że wczesne wykrycie nieprawidłowości w chodzeniu     w większości przypadków prowadzi do szybkiego usunięcia wady.

Dlatego tak ważne jest, by bacznie obserwować w jaki sposób maluszek chodzi – wtedy, gdy dopiero stawia pierwsze kroczki, ale też gdy jest już nieco starszy. Konsekwentne ustawianie nóżek dziecka we właściwej pozycji, pilnowanie, w jaki sposób siedzi, umiejętne dobieranie zajęć ruchowych często okazują się wystarczające w leczeniu wad stóp. Jeśli jednak zauważysz coś niepokojącego w chodzie twojego smyka, najpierw udaj się z maluszkiem       do lekarza, a dopiero potem wykonuj z nim odpowiednie, zalecone ćwiczenia.