Zniekształcenia młotkowate, młoteczkowate oraz szponiaste palców, są deformacjami w płaszczyźnie strzałkowej i dotyczą palcówod II do V.

W populacji zniekształcenia te występują bardzo często    i mogą mieć postać od małych zmian bezobjawowych

aż do dużych, znacznie ograniczających sprawność chorego.

PALCE MŁOTKOWATE (HAMMER TOE)

• Pierwotne zniekształcenie zgięciowe w stawie PIP (Rys. M.1).
  • Deformacji może towarzyszyć niewielki przeprost     w stawie MTP, który nie jest jednak pierwotnym elementem zniekształcenia.

Rys. M.1

• Zniekształcenie młotkowate może dotyczyć jednego
    lub kilku palców i najczęściej jego przyczyny mają podłoże mechaniczne np. w skutek źle dopasowanego obuwia, zapalenie błony maziowej stawu MTP  lub ucisk przez zniekształcony                w znacznym stopniu paluch koślawy.
  • Zniekształceniu temu często towarzyszy nakładanie się palców.

PALCE MŁOTECZKOWATE

• Deformacja polegająca na zniekształceniu zgięciowym palca w stawie DIP  (Rys. M.2)
  • Zniekształcenie młoteczkowate najczęściej obejmuje najdłuższy z małych palców  i może być wynikiem urazu lub przewlekłego konfliktu palca z noszonym obuwiem (np. zbyt małe buty).

Rys. M.2

PALCE SZPONIASTE

Są zbliżone swym wyglądem do palców młotkowatych        i często zamiennie traktowane. W przeciwieństwie do nich zmiany dotyczą zazwyczaj palców od II do V.

• Palec szponiasty, to zniekształcenie, w którym pierwotną deformacją jest przeprost w stawie MTP tj. śródstopno - paliczkowym (Rys. S.3)

• Podobnie jak w przypadku palca młotkowatego, występuje to zgięcie w stawie PIP, jednak uważa się, że jest to zniekształcenie wtórne.
  • W odróżnieniu od palca młotkowatego, w palcu szponiastym występuje ustawienie zgięciowe w stawie DIP.
  • Zniekształcenie szponiaste częściej obejmuje kilka palców, podczas gdy zniekształcenie młotkowate      w większości przypadków dotyczy jednego lub dwóch palców.

Palec szponiasty, palec młotkowaty oraz palec młoteczkowaty są zniekształceniami postępującymi,

które, początkowo korektywne, z czasem stają się deformacjami sztywnymi.

Palec szponiasty oznacza takie ustawienie palca,

że podczas chodu ciężar przenoszony jest na sam jego koniec, gdzie zwykle tworzy się odcisk a to powoduje ból

i dyskomfort.  Na „szczytach” palców tworzą się odciski, podobnie jak na powierzchniach stykających się z podłożem. Z czasem palec traci zdolność normalnego ruchu i palec szponiasty staje się trwałą deformacją.

Gdy dochodzi do zesztywnienia, pojawiają się trudności

z doborem obuwia i wówczas konieczne może być podjęcie leczenia operacyjnego.

Koniecznością jest wizyta u lekarza ortopedy,

który sprawdzi, czy szponiaste ułożenie palców stóp

nie jest wynikiem np. schorzeń neurologicznych

lub nawracających stanów zapalnych.

W gabinecie podologicznym każdy przypadek zniekształcenia jest traktowany indywidualnie.

Zalecania dotyczące doboru odpowiedniego obuwia, zmniejszenie dolegliwości bólowych, szczególnie odczuwanego dyskomfortu pod głowami kości śródstopia, poprzez zastosowanie odpowiednich pelot pod przodostopie. Również wykonane na miarę wkładki ortopedyczne zapewnią podobne lub nawet lepsze podparcie, ortezy palcowe, nakładki, poduszki przeciwuciskowe oraz dobór odpowiednich ćwiczeń. Twarde nagniotki powstające w miejscach deformacji zgięciowej i miejscach nadmiernie obciążonych zostaną usunięte.

Wszystkie te działania mają na celu zatrzymanie postępowania deformacji oraz zmniejszenie dolegliwości i powikłań spowodowanych już istniejącymi.