Pod wpływem szerokiej reklamy leków przeciwgrzybiczych, a niekiedy sugestii przedstawicieli firm farmaceutycznych lekarze coraz częściej rozpoczynają empiryczne leczenie grzybicy bez jej potwierdzenia mikologicznego.

Należy jednak pamiętać, iż charakterystyczne objawy kliniczne onychomikozy występują często także w innych chorobach paznokci i leczenie grzybicy tylko na podstawie obrazu klinicznego jest błędem sztuki.

Dr hab. n. med. Roman Nowicki

Grzybica paznokci - Onychomycosis

Grzybice paznokci mogą być wywołane przez trzy grupy grzybów:

• dermatofity
  • grzyby drożdżopodobne
  • grzyby pleśniowe

Badania epidemiologiczne wskazują, że wyraźną większość wśród grzybów patogennych stanowią dermatofity antropofilne (ludzkiego pochodzenia) rodzaju Trichophyton, wśród których najczęstszym patogenem w Polsce, jak i w Europie, jest Trichophyton rubrum.

Jest on przyczyną 80% wszystkich zakażeń paznokci wywołanych przez dermatofity i ponad 45% wszystkich zakażeń paznokci.

Rys.1.G. Grzybica dermatofitowa

Zajęta grzybicą płytka paznokciowa staje się matowa, żółtawa lub czasem biaława,

łatwo się kruszy, a jej wolny brzeg jest postrzępiony.

Zwykle objawy pojawiają się wzdłuż wolnego brzegu płytki paznokciowej,

a dopiero później rozprzestrzeniają się dalej. Paznokieć traci przejrzystość,

jest zrogowaciały, o zwiększonej łamliwości. Zwiększa się jego grubość,

pojawia się rozwarstwienie. Z czasem może także dojść do uniesienia płytki paznokciowej i jej odpadnięcia.

Jak wygląda i przebiega drożdżyca paznokci?

Drożdżycę płytki paznokciowej i (niejednokrotnie) wałów paznokciowych wywołuje drożdżak z gatunku Candida albicans. Płytka paznokciowa w przebiegu drożdżycy ulega rozwarstwieniu. Staje się też grubsza niż dotychczas i zmienia zabarwienie

na żółtobrunatne (Rys.2.G.). Jeśli zmianom towarzyszy drożdżyca wałów paznokciowych to stają się one zaczerwienione. Są obrzęknięte i bolesne (wrażliwe nawet na nacisk). Po naciśnięciu z wałów wydobywa się ropa. Diagnostyka drożdżycy paznokci wymaga badania mikologicznego, które można wykonać w naszym gabinecie.

Rys.2.G. Drożdżyca paznokci

Leczenie grzybicy paznokci powinno zacząć się już w pierwszym stadium tej choroby. Konsekwencje nieleczenia grzybicy mogą być bardzo rozległe.

Samo zakażenie może się szerzyć na sąsiednie tkanki, upośledzając komfort chodzenia, ograniczając aktywność fizyczną. Oprócz tego, każda zmiana zapalna może stanowić drogę dla innych zakażeń, np. bakteryjnych.

Pozostaje jeszcze aspekt kosmetyczny. Odsłanianie chorych stóp staje się źródłem zakłopotania i frustracji i wielokrotnie może prowadzić nawet do obniżenia poczucia własnej wartości.

LECZENIE GRZYBICY PAZNOKCI

Należy uzbroić się w cierpliwość. Kuracja może trwać wiele tygodni. Grzybica paznokci stóp należy do chorób, które lubią nawracać. Po zakończeniu leczenia należy przestrzegać zaleceń dermatologa i dbać o higienę stóp.

Sposób terapii dobiera lekarz na podstawie czynnika patogennego oraz zaawansowania choroby. Początkowe stadia leczy się lakierami antygrzybicznymi

lub miniplastrami, które zawierają substancje grzybobójcze.

Kiedy zmiany są większe,
a płytka jest poważnie zanieczyszczona trzeba sięgnąć po leki doustne.

Skuteczne leczenie grzybicy paznokci to połączenie terapii lekami z systematycznym oczyszczaniem z mas grzybiczych zmienionej chorobowo płytki paznokcia  (co 2-3 tygodnie). W celach estetycznych i ochrony wrażliwego łoża paznokacia można wykonać rekonstrukcję płytki paznokcia (tzw. protezę paznokcia). Rekonstrukcje wykonuje się specjalnym żelem zawierajacym środki p/grzybicze.Zrekonstruowana płytka wygladem przypomina zdrowy paznokieć.  Uwaga! Rekonstrukcji nie można wykonać w przypadku, gdy zastosowane zostało leczenie bezpośrednio na płytke paznokcia.

Niezbędnym elementem w walce z grzybicą stóp/paznokci jest dezynfekcja obuwia.

Zapobiega to ponownemu nadkażeniu. Samo umycie butów i wypranie skarpetek

nie likwiduje grzybów. Dezynfekcję należy przeprowadzić bezpośrednio

po zakończeniu leczenia, powtórną zaleca się po kilku tygodniach.