Pocenie się to naturalny proces zachodzący w organizmie człowieka. Jest to jeden z najważniejszych sposobów pozbycia się ciepła przez organizm.

Brak tego zjawiska doprowadziłby do przegrzania.

Pot w większości składa się z wody (99%), ale zawiera także sól, tłuszcz, mocznik, kwas mlekowy

i związki mineralne. Proporcje zależne są przede wszystkim od spożywanych pokarmów, klimatu oraz czynników hormonalnych.

Na centymetrze kwadratowym podeszwy stopy znajduje się około 600 gruczołów potowych ( (dla porównania: na udach tylko 100/cm2), a około 250 na takiej samej powierzchni części grzbietowej.

Hiperhidrosis – łacińskie określenie nadmiernej potliwości o podłożu chorobowym.
Najbardziej charakterystycznym objawem tej dolegliwości jest gwałtowne,
niepohamowane wydzielanie potu na rękach, stopach lub pod pachami.

Dlaczego tak się dzieje? Przyczyny do końca nie są jeszcze poznane, dlatego naukowcy cały czas szukają odpowiedzi na wiele pytań.

Nadmierna potliwość może być symptomem towarzyszącym wielu różnym chorobom takim, jak nadciśnienie tętnicze, nadwaga lub schorzeniom żołądka czy nerek. Wzmożone pocenie się partii lub całego ciała może też mieć podłoże nerwowe.

Świeży pot zdrowego człowieka jest bez zapachu.

Składa się w 99% z wody. 1% stanowią sole, mocznik, aminokwasy i kwas mlekowy. Skóra jest organem, który nie tylko chroni organizm, ale również spełnia funkcje wydalniczą, wspomagając przy tym nerki i płuca.

Wydzielony pot miesza się z tłuszczami z gruczołów łojowych tworząc warstwę ochronna o kwaśnym pH. Warstwa ta zapobiega wnikaniu patogennych bakterii. Na skórze żyją jednak bakterie, które rozkładają pot.  Produktem tego rozkładu jest kwas masłowy, który jest odpowiedzialny za powstawanie przykrego zapachu. Każdy człowiek posiada własną przemianę materii.

Intensywnie rozmiękły naskórek rozkładany jest przez wszechobecne bakterie naszej flory, podczas tej reakcji powstają kwasy tłuszczowe i amoniak. To one wywołują „efekty zapachowe” potu. Jeśli w naszym pożywieniu znajdują się produkty takie jak czosnek, cebula, curry, alkohol itp. zapach potu staje się jeszcze silniejszy.

Najczęstsze przyczyny nadpotliwości stóp:

• Skłonności dziedziczne (dotyczą głównie przemiany materii)
  • Brak odpowiedniej higieny
  • Obuwie nieprzewiewne, gumowe lub z tworzyw sztucznych
  • Tekstylia nakładane na stopy z włókien sztucznych, nieprzewiewnych
  • Zespół Stopy Sportowej = deformacje stopy + przeciążenie + sportowe obuwie  + przegrzewanie organizmu
  • Używki: kawa, papierosy, alkohol
  • Burze hormonalne okresu dojrzewania i przekwitania
  • Nadpobudliwość, sytuacje stresowe, strach,
  • Przegrzewanie organizmu np. w  trakcie intensywnego wysiłku fizycznego

Nadmierne wydzielanie potu może dodatkowo wpływać na powstawanie otarć,

skóra stóp jest bardziej podatna na macerację.

Konsekwencje długotrwałej, chronicznej nadpotliwości stóp:

• Organizm broniąc się przed nadmierną utratą płynu pobudza warstwę rogową skóry do intensywnego wzrostu skóra stóp staje się gruba, z zabarwieniem żółtawo-czerwonym, aż do brunatnego
  • Pękanie skóry na piętach - spocone stopy + rozmiękła skóra + ciepło środowisko ubuwia = zaproszenie dla grzybic, brodawek
  • Maceracje w przestrzeniach międzypalcowych, pękanie naskórka = wnikanie mikroorganizmów
  • Chroniczna wilgotność w rejonie paznokci może wywoływać zmiany skórne  w wałach paznokciowych
  • To samo na podeszwie stóp – wywołuje bardzo bolesne i trudne do wyleczenia odciski

Oto kilka prostych sposobów, które pozwolą zmniejszyć ten uciążliwy problem do minimum:

• Mycie stóp w chłodnej wodzie. Kąpiel w niskiej temperaturze obkurcza malutkie naczynia krwionośne i hamuje pracę gruczołów potowych.  Woda zbyt ciepła pobudzi gruczoły potowe do intensywniejszej pracy.
  • Kąpiele stóp z dodatkiem soli
  • Po dokładnym umyciu ważne jest staranne osuszenie stóp, szczególnie między palcami.
  • Potem warto wetrzeć w skórę środek przeciwpotowy w płynie, kremie lub żelu Nie tylko zmniejsza on wydzielanie potu, ale także hamuje namnażanie się bakterii, dzięki czemu zapobiega powstawaniu nieprzyjemnego zapachu.
  • Antyperspiranty z zawartością wyciągów z szałwii, kory dębowej oraz jonów miedzi, srebra, boraksu itp.
  • Buty powinny umożliwiać stopom swobodne „oddychanie”, z naturalnych materiałów, często zmieniane.
  • Skarpety bawełniane, najlepiej z jonami srebra.
  • Możliwie często chodzić boso po naturalnym podłożu - trawie, piasku..
  • Ćwiczenia stóp - korygowanie deformacji.
  • Wkładki korygujące z zawartością srebra, miedzi.

JEŚLI TO NIE POMAGA...

Podane przykłady są proste i podstawowe w codziennej pielęgnacji. Zdarza się jednak dość często, że nie eliminują problemu nadmiernej potliwości.

Wtedy warto zastanowić się nad innymi formami walki

z potem:

• Jonoforeza – jest to zabieg leczniczy, który polega   na wprowadzeniu do tkanek skóry ładunku elektrycznego (jonu) poprzez prąd stały. Prąd ten powoduje zmiany chemiczne w skórze. Lek jest wprowadzany proporcjonalnie do napięcia prądu        i czasu jego przepływu. Zabieg ten jest bezpieczny dla organizmu człowieka. Stosuje się go nie tylko przy nadpotliwości stóp i dłoni, ale również przy leczeniu trądziku, blizn potrądzikowych i wszelkich zmian naczyniowych. Efektem jest też zdrowy wygląd skóry, która wygląda jędrnie i jest nawilżona.    Główne przeciwwskazania to ciąża, problemy sercowe, angina, padaczka, poparzenia słoneczne czy skaleczenia z raną otwartą. Niektórzy pacjenci,          u których problem nadpotliwości stał się problemem „rodzinnym“ kupują aparat do jontoforezy wodnej, aby wszyscy członkowie rodziny mogli wykonywac regularnie zabiegi tym aparatem w domu. Koszty walizeczki to ok. 2500zł.

• Zastrzyki z botoksu – botoks to inaczej jad kiełbasiany i jest także stosowany do niwelowania zmarszczek. Jego zadaniem jest blokowanie wydzielania potu. Toksyna botulinowa jest podana   do każdego punktu skóry. Wstrzykuje się ją w okolice gruczołów potowych, m.in. na nosie, nad górną wargą, na czole, na kościach policzkowych, pod pachami, na dłoniach, stopach – słowem wszędzie tam, gdzie mocno się pocimy. Zabieg jest trochę bolesny, poziom odczucia zależy od indywidualnych warunków. Trwa kilka – kilkanaście minut i zaraz po nim można powrócić do wykonywania codziennych obowiązków. Zdarza się, że po zabiegu może utrzymywać się miejscowa bolesność. Efekty można zauważyć po kilku, kilkunastu dniach od zabiegu,  zaś utrzymuje się przeważnie od 6 do 12 miesięcy     i wymaga powtórzenia. Cena kuracji to wydatek rzędu 1500 – 2500 zł. Przeciwwskazania do poddania się takiemu zabiegu to m.in. zaburzenia nerwowo – mięśniowe, stosowanie niektórych leków, ciąża           i infekcje skóry.